Образованието е еден од клучните одговори за да се намали и превенира штетата. Квалитетното образование е основно човеково право и темел на општествено - економскиот развој.
КОЈ?
КОЈ - се однесува на имплементацијата. Според мене ова е најтешкиот дел . . . и тука најчесто паѓаме, или народски кажано – киксираме, заради тоа што почнуваат да се мешаат многу различни интереси. Но, пред да преминеме на одговор на ова прашање, да се потсетиме на претходните два блога од оваа серија поврзана со образованието за климатски промени каде беа дадени одговори на прашањата ЗОШТО, КОГА и КАКО:
ЗОШТО објаснува дека образованието за климатски промени (ОКП) е неопходно согласно препораките на Обединетите Нации, Европската Унија и други релевантни меѓународни организации со цел образовниот систем да придонесе за зголемување на „климатската писменост“ и „снабденоста“ на младите со „зелени“ компетенции и да ги подготви младите и идните генерации да се справат со глобалните предизвици (меѓу кои се и последиците од климатските промени, но и воведувањето на т.н. зелени технологии). За среќа полека созрева свеста за овој вид на образование и кај креаторите на образовните политики во држава, но и кај пошироката јавност.
КОГА ни укажува дека одредено ниво на вклученост на содржини од климатските промени веќе се имплементирани во образовниот систем кај нас; тоа и го покажа анализата на оваа тема[1]; но, недостасува меѓусебна корелација и координација во однос на содржините од климатски промени во формалните програми во основното и средното образование од аспект на редослед, ширина и опфат на содржините, осовременување на темите и податоците, примена на соодветна „зелена“ педагогија, итн. Слично е и со верификуваните програми за образование на возрасни (многу малку од програмите допираат теми поврзани со климатските промени). За среќа, има серозна критична маса на невладини организации кои работат на ова поле и даваат многу значаен придонес во неформалниот сегмент на образованието. Но, образовните промени во сите сегменти, покоренити, посеопфатни и поквалитетни мора да се направат СЕГА – ВЕДНАШ и да се искористи моментот на реформи кој се случува во овој период во основното и средното стручно образование. Експертската јавност и граѓанскиот сектор е тука за да овие реформи бидат направени со вклучување на сите засегнати страни на најквалитетно можно ниво.
КАКО ни ги претставува начините на воведување на содржини од климатските промени во формалниот и неформалниот систем на образование и ни укажува на чекорите кои треба да се направат за да се подобрат состојбите во ова поле. Во извештајот од истражувањата реализирани на оваа тема дадени се бројни сугестии КАКО ова да се направи, но поважните се - потребно е: (а) формирање на експертски тим во рамките на Министерството за образование и наука кој ќе работи на ова поле со цел поголема и поквалитетна застапеност на климатските промени во образовниот сектор; (б) сериозно осовременување и проширување на содржините поврзани со климатските промени во сите предмети каде веќе постојат вакви содржини, проследени со квалитетни тематски обуки на наставниот кадар; (в) воведување на предмет поврзан со климатските промени како изборен во IX одделени во основното образование; (г) длабинско проширување на постојните содржини во стручните предмети во насока на воведување и користење на нови, зелени технологии; (д) во процесот на верификување на обуките, Центарот за обуки за возрасни да влијае во насока на воведување на повеќе обуки и содржини поврзани со климатски промени и транзиција кон зелена економија (нови технологии и сл.), итн.
И сега доаѓаме до прашањето КОЈ чии одговори се најкомплексни. Причината за ова е тоа што тука почнуваат да се мешаат интересите на повеќе страни (политички, организациски, лични, итн.). Генерално, на институционално ниво јасни се ингеренциите КОЈ треба да ги реализира работите. Но, проблемите почнуваат да се јавуваат кога доаѓа до промени на влада, министер (и првите два-три ешалони на власта), директор на агенција и сл. Искуствата со реформите во нашата држава (вклучувајќи ги и образовните) во изминатите 20-ина, па и повеќе години покажуваат дека:
Многу предизвици се пред нас, но заедно мора сите да работиме на подобро утре за нашите деца, бидејќи имаме само една планета, а одлуките и постапките кои ние сега ги правиме – ќе резултираат со ефекти (позитивни или негативни) за 10, 20 и повеќе години!!!
{{'subscribe.for.newsletter'|translate}}