Образованието е еден од клучните одговори за да се намали и превенира штетата. Квалитетното образование е основно човеково право и темел на општествено - економскиот развој.
КАКО до образование за климатски промени?
Истражувањето за вклученоста на образованието за климатските промени во формалниот и неформалниот образовен систем во нашата држава се реализираше со техничка и финансиска поддршка од Програмата за развој на Обединетите нации (УНДП) и Глобалниот фонд за животна средина (ГЕФ), во рамки на проектот „Четврт национален план и Трет двегодишен извештај за климатски промени кон Рамковната конвенција на Обединетите нации за климатски промени (УНФЦЦЦ)“[1].
Беше спроведена:
Во сегментот на формалното образование и во делот на програмите на Центарот за образование на возрасни, истражувањата се реализираа во однос на клучни зборови поврзани со климатските промени, додека во делот на невладините организации, беа испратени прашалници до близу 80 организации кои работат во предметната проблематика и, од добиените одговори, направен е увид во понудата на обуки и тренинзи поврзани со климатските промени.
Реализираните истражувања и анализи покажаа дека во нашата држава е постигнат определен степен на развој во имплементацијата на образованието за климатски промени во сите сегменти на образовниот систем. Радува фактот што одредени содржини од оваа проблематика се сретнуваа во основното образование и во предмети како што се: мајчин јазик, странски јазици, граѓанско општество, животни вештини, етика, ликовно образование, иновации и др. Покрај во овие предмети, содржини од климатски промени има и во географија, физика, хемија, техничко образование, како и во голем дел од стручните предмети, пред сѐ од техничките струки во средното образование. Истражувањата покажаа дека во сите сегменти од образование постојат содржини поврзани со климатските промени, но до сега никој не направил хоризонтален (или трансверзален) преглед на квалитетот и обемот на тие содржини од аспект на тоа колку детално во различни предмети или програми се изучуваат овие содржини, дали постои поврзаност на темите вертикално (во разни степени на образование, на пример: V, VI, VII одделение, итн.) или хоризонтално (во разни предмети) и дали има преклопување на содржините или нивно надградување, потоа, колку информациите презентирани во програмите и учебниците се современи и базирани на научни факти, итн.
Како дополнителен предизвик со кој се соочуваат наставниците и сите оние кои го пренесуваат знаењето од оваа област е користењето на соодветни дидактички методи, форми и техники кои треба да базираат на современите технологии и алатки со кои оваа проблематика подобро би се доближила до учениците, студентите, односно слушателите. Анализата спроведена на големиот број на програми за обука за возрасни, кои се верификувани во Центарот за образование на возрасни (ЦОВ), идентификуваше дваесетина програми за обуки кои во своите описи содржат некој од клучните зборови блиски до климатските промени. Овој број на обуки за возрасни / за преквалификација поврзани со климатските промени е многу мал, а по содржина е релативно оскуден! Во процесот на верификација на програмите за обука на возрасни, ЦОВ може сериозно да влијае на понудувачите на обуки со сугестии во програмите да се вклучат содржини за образование поврзано со климатските промени. Ова е целосно во насока со препораките и планот на Европската Унија и Организацијата на Обединетите Нации за транзиција на образовниот сектор кон економија базирана на знаење и кон подготовка на младите (но и оние на кои им е потребна преквалификација) кон новите зелени технологии.
Граѓанскиот сектор, како и во повеќето развиени земји, најчесто е движечката сила за промените во разни области на работа и живеење. Идентификуваните теми и форми на неформално образование за климатски промени во невладиниот сектор се одлична основа за нивна надградба и моделирање во согласност со регулативите за стандардизација на неформалното образование во државата, како и во согласност со современите трендови и насоки кои доаѓаат од развиените земји и релевантните меѓународни организации.
Анализите на застапеноста на образованието за климатски промени во формалното и неформалното образование покажаа дека во нашата земја:
Согласно горе кажаното, прашањето „КАКО ДО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА КЛИМАТСКИ ПРОМЕНИ?“, ќе го променам во „КАКО ДО ПОКВАЛИТЕТНО И ПОСЕОПФАТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА КЛИМАТСКИ ПРОМЕНИ?“
Подолу, следат неколку предлози – одговори на прашањето КАКО – кои произлегоа од направените анализи (многу подетални препораки има во самиот извештај):
Следи трето продолжение на текстот на 23.2.2021 со одговор на прашањето КОЈ.
{{'subscribe.for.newsletter'|translate}}