Релевантни податоци околу правната, стратешката и институционалната рамка за климатски промени на национално ниво, меѓународните договори кон кои Република Северна Македонија има пристапено, како и интегрирањето на климатските промени во секторските политики и националните известувања
Главната законска основа во однос на климатските промени на национално ниво моментално се наоѓа во:
Законот за животната средина (2005) (Службен весник на РМ бр. 53/05, 81/05, 24/07, 159/08, 83/09, 48/10, 124/10, 51/11, 123/12, 93/13, 187/13, 42/14, 44/15, 129/15, 192/15, 39/16)
каде член 187 се однесува на Националниот план за ублажување на климатските промени, а член 188 се однесува на Националниот инвентар на антропогени емисии по извори и понори на стакленички гасови.
Сепак, во развој е Законот за климатска акција
со кој се очекува целосно транспонирање на законодавството на ЕУ за клима, овозможувајќи ниско-јаглероден развој и отпорност на климатската криза. Истиот се очекува да биде завршен во 2022-та година.
Во однос на прилагодување на националната правна рамка за климатски промени на Рамковната Конвенција на Обединетите Нации за климатски промени, Република Северна Македонија ги има донесно следните закони:
Закон за ратификација на Рамковна Конвенција на Обединетите Нации за климатски промени (Службен весник на РМ бр. 61/97)
Закон за ратификација на Протоколот од Кјото кон Рамковна Конвенција на Обединетите Нации за климатски промени (Службен весник на РМ бр. 49/2004)
Закон за Ратификација на Договорот од Париз (Службен весник на РМ бр. 161/2017)
Закон за ратификација на Амандманот од Доха на Протоколот од Кјото кон Рамковната Конвенција на Обединетите Нации за климатски промени („Службен весник на РМ“ бр. 152/2019 од 25.07.2019)
Закон за ратификација на Кигали Амандманот кон Монтреалскиот протокол за супстанциите што ја осиромашуваат озонската обвивка („Службен весник на РСМ“ бр. 34/2020)
Различните аспекти на климатските промени се интегрирани до различен степен во следните секторски закони на национално ниво:
Климатски промени и климатска акција
Закон за климатска акција (во развој, се очекува да биде завршен во 2022 година)
Климатски промени и енергија
Закон за енергетика (Службен весник на РМ, бр. 96 од 28.5.2018 година)
Климатски промени и енергетски биланси
Климатски промени и енергетски пазари
Климатски промени и енергетска ефикасност
Закон за енергетска ефикасност (2020) (Службен весник на РСМ, бр. 32 од 10.2.2020 година)
Правилник за изменување на Правилникот за енергетски карактеристики на зградите (2015)
Климатски промени и обновливи извори на енергија
Правилник за обновливи извори на енергија (2019) (Службен весник на РСМ, бр. 112 од 3.6.2019 година)
Уредба за мерките за поддршка на производството на електрична енергија од обновливи извори на енергија (2019) (Службен весник на РМ, бр. 29 од 5.2.2019 година)
Одлука за вкупната инсталирана моќност на повластените производители на електрична енергија (2019) (Службен весник на РМ, бр. 29 од 5.2.2019 година)
Одлука за националните задолжителни цели за учеството на енергија произведена од обновливи извори во бруто финалната потрошувачка на енергија и за учеството на енергија произведена од обновливи извори во финалната потрошувачка на енергија во транспортот (2019) (Службен весник на РМ, бр. 29 од 5.2.2019 година)
Климатски промени и отпад
Климатски промени и транспорт
Закон за изменување и дополнување на Законот за возила (2016) (Службен весник на РМ бр.140/08, 53/11, 123/12, 70/13, 164/13, 138/14, 154/15, 192/15 и 39/16)
Закон за данок на моторни возила (2019) (Службен весник на РСМ бр.261/2019)
Закон за акцизите (Службен весник на Република Северна Македонија” број 108/19, 143/19, 225/19 и 275/19
Климатски промени и воздух
Климатски промени и родовата еднаквост
Климатски промени и просторно планирање
Закон за урбанистичко планирање (2020) (Службен весник на РСМ, бр. 32 од 10.2.2020 година)
Закон за изменување и дополнување на Законот за просторно и урбанистичко планирање (2015) (Службен весник на РМ бр.199/14 и 44/15)
Во стратешката рамка за климатски промени на национално ниво спаѓаат стратешките документи, националните акциски планови и програми кои содржат аспекти поврзани со климатските промени:
Климатски промени и климатска акција
Климатски промени и енергија
Национален Акциски План за Енергија и Клима (во развој, се очекува да биде завршен во 2022 година)
Климатски промени и енергетска сиромаштија
Програма за заштита на ранливи потрошувачи на енергија за 2020 година (Службен весник на РСМ бр.13 од 17.01.2020)
Климатски промени и енергетски биланси
Климатски промени и енергетска ефикасност
Климатски промени и обновливи извори на енергија
Климатски промени и индустрија
Климатски промени и отпад
Климатски промени и транспорт
Климатски промени и земјоделство
Национална стратегија за земјоделство и рурален развој (2021-2027)
Национална стратегија за земјоделство и рурален развој за периодот 2014-2020 година (2014)
Национална програма за развој на земјоделството и рурален развој за период од 2018-2022 година (2018)
Климатски промени и регионален развој
Климатски промени и зелени работни места
Врз основа за заклучоците од 59-та Седница на Владата на РСМ за развивање на младински политики, формирана е работна група за поврзување на „зелените“ работни места со младинската невработеност. Промоција на зелени работни места вметнато во Стратешкиот план на МЖСПП за период 2020-2022
Климатски промени и воздух
Национален план за заштита на амбиенталниот воздух во РМ (2012)
План за чист воздух - намалување на аерозагадувањето. Стратешка програма на Владата (2019)
Климатски промени и родовата еднаквост
Имплементација на Акциски план за вклучување на родовиот аспект во извештаите за климатските промени (2019-2022) (англиска верзија)
Климатски промени и здравство
Агенда 2030 и Целите за одржлив развој
Меѓународни договори за климатски промени
кон кои Република Северна Македонија има пристапено
Државата има пристапено и ги усогласува своите политики и со релевантни меѓународни иницијативи во борбата против климатските промени:
Партнерство за културно наследство за амбициозна климатска акција (2019)
Cool коалиција - ефикасно, климатски-пријателско ладење за сите (2019)
Повик за акција за зајакнување на почитувањето на меѓународното хуманитарно право и принципиелна хуманитарна акција;
Повик од Париз за доверба и безбедност во сајбер-просторот;
Меѓународно партнерство за информации и демократија;
Заедничка позиција за клима и безбедност;
Декларација на Алијансата за мултилатерализам за систем за смртоносни автономни оружја (LAWS);
Род во Центарот - иницијативата за поставување родова еднаквост во центарот на планирањето на образовниот сектор.
Изјава на Самитот на светските лидери за иновативна агенда - ЕНЕРГИЈА: Чистата енергија е најприфатлива и најсигурна опција за сите земји ефикасно да ги задоволат своите потреби за енергија до 2030 година
Декларација на лидерите од Глазгов за шуми и користење на земјиштето (2021)
Република Северна Македонија е земја која не е спаѓа во Анекс I земјите при Рамковната Конвенција на Обединетите Нации за климатски промени (УНФЦЦЦ), но таа е земја кандидат за членство во Европската Унија. Поради тоа државата мора да се придржува до ЕУ законодавството за клима и енергија, со што всушност ги презема обврските за земјите кои се дел од Анекс I при УНФЦЦЦ.
Државата исто така учествува во Договорот за Енергетската заедница кој брзо напредува во спроведувањето на регулативите на ЕУ за мониторинг, известување и верификација на стакленички гасови и презема чекори за справување со климатската криза.
Министерството за животната средина и просторно планирање (МЖСПП) е институцијата одговорна за политики за климатските промени, национално тело за контакт кон Рамковната конвенција на ОН за климатските промени (UNFCCC) и е назначен национален орган за спроведување на Протоколот од Кјото.
Други министерства кои имаат одговорности во однос на климатските промени се:
Останати релевантни институции и тела со одговорности во однос на климатските промени:
Канцеларијата на заменик премиерот за економски прашања е одговорна за постигнување на целите за одржлив развој и исто така е национален назначен субјект за Зелениот климатски фонд (GCF)
Националниот комитет за климатските промени е формиран од Владата, и претставува сеопфатна политичка платформа која обезбедува високо ниво на поддршка за развој и реализација на активностите за климатски промени. Се состои од претставници номинирани од клучните засегнати страни т.е. од националните институции, академските институции, приватниот сектор и граѓанското општество и координаторите за климатски промени кои се назначени во министерствата.
Техничката група во Советот за одржлив развој, како и други главни засегнати страни од владата и од граѓанското општество, исто така учествуваат во процесот на креирање на политиките поврзани со климатски промени.
Национално одговорни лица за контакт кон Рамковната конвенција на ОН:
Национално одговорно лице за контакт кон Рамковната конвенција на ОН за климатските промени: Теодора Обрадовиќ Грнчаровска, Државен советник за климатски промени, Министерство за животна средина и просторно планирање
Национално одговорно лице за род и климатски промени: Елена Грозданова, Министерство за труд и социјална политика
Меѓународни институции и донатори кои обезбедуваат финансиска и техничка поддршка за процесот на известување:
Процесот на подготовка на Националните планови и Двогодишните извештаи за УНФЦЦЦ го предводи Министерството за животна средина и просторно планирање. До сега кон Конвенцијата се поднесени следните известувања:
Четврт национален план за климатски промени (во развој, се очекува да биде завршен до 2022 година)
Трет двогодишен извештај за климатски промени (2021) (во развој, се очекува да биде завршен во 2020 година)
{{'subscribe.for.newsletter'|translate}}